Importance of Dentistry for Special Patients in Undergraduate Teaching
DOI:
https://doi.org/10.21270/archi.v11i3.5831Keywords:
Disabled Persons, Dental Care for Disabled, Students, DentalAbstract
During undergraduate the scientific knowledge that supports the protocols and care techniques for special patients must be teaching. The purpose is to assist in a practical and humanized way both family members and patients, who sometimes do not have the mental faculties to understand the treatment plans and procedures to be performed. The present study seeks, through a literature review, to approach such methods and to present them to students and dental surgeons.
Downloads
References
Silva SM da, Brazil, organizadores. Política nacional de saúde da pessoa portadora de deficiência. 1a. ed. Brasília, DF: Editora MS; 2007. 72 p. (Série E. Legislação em saúde).
A dinâmica identitária de pessoas com deficiência: um estudo no Brasil e nos Estados Unidos [Internet]. [citado 23 de abril de 2021]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-69712015000100040&script=sci_abstract&tlng=pt
Polli VA, Sordi MB, Lisboa ML, Munhoz EA, Camargo AR. Dental management of special needs patients: a literature review. Global J Oral Sci. 2016;2:33-45.
Santos MFS, Hora IA dos A. Atenção odontológica a pacientes especiais: atitudes e percepções de acadêmicos de odontologia. Rev ABENO. 2014;12(2):207-12.
IBGEeduca. IBGE - Educa | Jovens [Internet]. IBGE Educa Jovens. [citado 23 de abril de 2021]. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551-pessoas-com-deficiencia.html
Quantidade Geral de Cirurgiões-Dentistas Especialistas [Internet]. CFO. [citado 23 de abril de 2021]. Disponível em: https://website.cfo.org.br/estatisticas/quantidade-geral-de-cirurgioes-dentistas-especialistas/
Waldman HB, Perlman SP, Rader R. Compartmentalized medicine, generalized dentistry and care for individuals with specials needs. Spec Care Dentist. maio de 2018;38(3):121-2.
Cipriano OB, Rolim AKA, Alves MASG, Filho AA de O, Guênes GMT, Figueiredo CHM da C, et al. Odontologia para pacientes especiais: análise da composição curricular das instituições públicas do Brasil. Res Soc Dev. 2020;9(2):e189922135.
De Oliveira ACB, De Paiva SM, Pordeus IA. Fatores relacionados ao uso de diferentes métodos de contenção em pacientes portadores de necessidades especiais. Braz Dent Sci. 2010;7(3).
10. Chi DL. Oral Health for US Children with Special Health Care Needs. Pediatr Clin North. 2018;65(5):981-93.
Andrade APP de, Eleutéio AS de LE. Pacientes portadores de necessidades especiais: abordagem odontológica e anestesia geral. Rev bras odontol. 2015;72(1/2):66-9.
Manual atendimenrto PNE. Disponível em: https://issuu.com/apogeu/docs/manual_atendimenrto_pne. Acesso em 23 abril 2021
Peixoto ITA, Rocha CT, Fernandes PM, Nelson-Filho P, Queiroz AM. Auxiliary devices for management of special needs patients during in-office dental treatment or at-home oral care. IJD Int J Dent. 2010;9(2).
Mallineni SK, Yiu CKY. Dental treatment under general anesthesia for special-needs patients: analysis of the literature. J Investig Clin Dent. 2016;7(4):325-31.
Santos JS, Valle DA, Palmier AC, Amaral JHL do, Abreu MHNG de. Utilização dos serviços de atendimento odontológico hospitalar sob sedação e/ou anestesia geral por pessoas com necessidades especiais no SUS-MG, Brasil. Ciênc Saúde Coletiva. 2015;20(2):515-24.
Schalka MMS, Rodrigues CRMD. A importância do médico pediatra na promoção da saúde bucal. Rev Saúde Pública. 1996;30(2):179-86.
DallMagro AK-, Dall’Magro E, Kuhn GF. Perfil clínico dos pacientes especiais tratados sob anestesia geral no Hospital São Vicente de Paulo de Passo Fundo entre os anos de 2005 e 2010. RFO, Passo Fundo. 2010;15(3):251-54.
Pedrazzi V, Souza SLS, Oliveira RR, Cimões R, Gusmão ES. Métodos mecânicos para o controle do biofilme dentário supragengival. Periodontia. 2009;19(3):26-33
Ruviére DB, de Queiroz AM, Serrano KVD, de Freitas AC. Toothbrushing in patients with neurological and / or motor disorders. Odontol Clín-Cient. 2010;9(2):135-37.